Plannen maken kan iedereen, maar je eraan houden….
“Goede voornemens. Ik begin in februari, dan heb ik de sportschool voor mijzelf”
~Loesje~
De zin in de titel kwam ik onlangs tegen op facebook. Daar zit ik naar mijn smaak eigenlijk veel te vaak op te kijken. Iets waar ik graag verandering in wil aanbrengen. Een goed voornemen zul je wellicht denken. Ik hou niet zo van dat woord. Een ‘voornemen’ is gedoemd te mislukken. De quote van Loesje geeft het scherp weer. Wat is dat toch met die voornemens en doelen?
Zo aan het einde van het jaar leek iedereen hiermee bezig. De ‘planners’, workshops en tips om doelen te stellen vlogen mij om de oren. Ik merkte dat het wat weerstand bij mij opriep. Plannen maken is niet zo moeilijk, dat kan iedereeen. Maar je eraan houden….
Zelf ben ik er al een aardige tijd aan het experimenteren met het stellen van doelen in prive en werk.
Toen ik begon als ondernemer werd mij tijdens een opleiding geleerd dat ik gelddoelen moest stellen. Op een invulblad moest ik een bedrag invullen wat ik graag zou verdienen. Opdelen in 12 en je wist wat je elke maand binnen te halen had. Tot mijn teleurstelling constateerde ik een jaar later dat ik dat doel niet gehaald was. Té ambitieus geweest misschien? Het voelde in elk geval als een mislukking en heel demotiverend. En dat terwijl ik wel zoveel andere dingen wél voor elkaar heb gekregen. Deze manier werkte dus niet voor mij.
Cat: where are you going? Alice: Which way should I go? Cat: That depends on where you are going. Alice: I don’t know. Cat: then it doesn’t matter wich way you go.
uit: ‘Alice in wonderland’ van Lewis Carroll
Doelen stellen is dus belangrijk
Het geeft je richting, als een stip aan de horizon. Onderweg kun je checken of je nog op de goede weg bent. Alleen, waarom lukt het mij niet om sommige doelen te halen en andere, schijnbaar onmogelijke doelen gaan moeiteloos? Volgens mij komt dit door ‘hoe’ deze doelen zijn ontstaan.
Verbinding met je doel
Wat ik in de afgelopen jaren gemerkt heb is dat om zaken succesvol voor elkaar te krijgen, voor mij (en voor steeds meer mensen) het belangrijk is dat er verbinding is tussen je hoofd en je hart. Je kunt met je hoofd iets bedenken, een bedrag aan omzet of iets wat je zou moeten doen. Als er geen gevoel, energie of verlangen in zit, dan werkt het niet. Of je doet alles puur op wilskracht waardoor je op een gegeven moment al je energie kwijt bent en uitgeput raakt.
Dromen, vastleggen en actie
Voordat je gaat plannen en stappen zetten, zul je eerst een fase moeten inbouwen van dromen, verlangen en voelen. Wat wil je bereiken of doen met je bedrijf of met je leven? Hier heb je stilte en rust voor nodig. De maand december leende zich hier prima voor. Zelf heb ik een mini-winterslaap gehouden en van daaruit zijn er weer mooie dromen en plannen ontstaan.
Een cruciale stap is ook om daarna alles vast te leggen door bijvoorbeeld het op te schrijven of een visionboard te maken. Om het vervolgens in te plannen en concreet maken. Want met dromen alleen kom je er ook niet. Je moet wel weten wát je ongeveer wánneer gaat doen. Zo kun je ook koers houden wanneer er andere dingen op je pad komen en de afweging maken of het zinvol om daar iets mee te doen.
Een droom of wens stuwt je voort, in een verlangen, met een bepaald gevoel. Dit maakt dat je in beweging komt en blijft om het plaatje wat je voor ogen hebt te realiseren. Een omzetcijfer alléén heeft dat effect niet op mij en hoort ook als onderbouwing een gevoel en een droom bij.
Hulpmiddelen
Om het proces leuker en makkelijker te maken heb ik mijzelf een inspirerend en creatief werkboek van Leonie dawson kado gegeven. (nee, ik heb geen aandelen). Met diverse vragen en opdrachten bereidt ze je voor om doelen te formuleren die van binnenuit komen. Om ze daarna actiegericht en concreet te maken zodat je ze kunt in plannen en uitvoeren.
Het schijnt volgens haar zo te zijn dat 16% van de mensen wel aan doelen denken maar ze niet opschrijven. Slechts 4% van de mensen schrijft ze wel op. Maar 1% van de mensen schrijft ze op én checkt ze regelmatig . Die 1% zijn de mensen die hun dromen en doelen werkelijkheid zien worden.
Vijf tips om in 2015 je dromen en doelen waar te maken:
- Neem droomtijd voor jezelf en je bedrijf. Wat zijn dromen en verlangens die je hebt voor komend jaar? Wat zijn zaken die je zijn gaan vervelen en wil je minder gaan doen? Wat zijn zaken waar je blij van wordt en wil je meer gaan doen? Hoe wil je je voelen dit jaar? Hoeveel financiële inkomsten heb je nodig om je dromen waar te maken?
- Leg het vast. Schrijf het op of verzamel foto’s en maak een collage. Vertaal het dan naar concrete acties en geef deze een plek in de tijd door het op een datum te schrijven in je agenda of kalender.
- Denk bij doelen niet alleen aan omzet maar ook aan andere feiten. Hoeveel klanten wil je helpen, hoeveel workshops wil je geven, hoe vaak en waar wil je je kennis delen? Hoeveel tijd wil je werken? Hoe vaak in de week wil je tijd voor jezelf?
- Plan met regelmaat bijvoorbeeld 1x per week of 1x per maand een checkmoment in. Hoe gaat het met jouw dromen? Voel ze weer eens. Hoe staat het met je plannen en acties om daar te komen? Ben je op de goede weg of moet je iets bijstellen?
- Deel het met anderen. Dit is een heel krachtig middel. Op deze wijze blijf je aansprakelijk voor je resultaten door de sociale controle.
Om het je wat makkelijker te maken om doelen te stellen, deze in te plannen en er gestructureerd aan te werken, heb ik een aantal werkbladen voor je die ik zelf regelmatig gebruik. De mensen van mijn nieuwsbrief hebben deze al ontvangen. Ben je niet geabonneerd op mijn nieuwsbrief en heb je interesse kun je de focusbladen hier aanvragen.
Ik wens je een ontspannen en succesvol jaar toe!
© Marta van Sitteren, 2015