3 fouten die veel mensen maken wanneer ze tijdgebrek ervaren

“Stress is an ignorant state. It believes that everything is an emergency“. ~Natalie Goldberg~

 

stress tijd
3 fouten die veel mensen maken bij tijdgebrek

Het gevoel dat je opgeslokt wordt door je werk, dat je te weinig tijd hebt om alles te doen. Wie kent het niet? In de Engelse taal hebben ze daar een mooi woord voor: ‘overwhelm’. De een ervaart dit soms, de ander heeft er dagelijks last van. Wat kun je er tegen doen?

 

Het gejaagde gevoel van tijdgebrek of ‘overwhelm’ lijkt een tijdsprobleem te zijn maar dat is het niet. De tijd die je hebt blijft hetzelfde, je bent alleen het overzicht kwijt en alles lijkt uit je handen te glippen. Je komt in een soort ‘overleefmodus’ waarbij je vaak niet-effectief gedrag gebruikt om meer gedaan te krijgen. Wat werkt er dan wel? Voordat ik daar antwoord op geef,  wil ik eerst kijken naar drie veelgemaakte fouten die mensen maken en die juist het probleem vergroten.

Fout 1: Nog harder gaan werken en rennen. Het lijkt alsof je dan meer gedaan krijgt. Dat kan tijdelijk best het geval kunnen zijn. Helaas is deze strategie vaak niet tijdelijk, maar beland je in een vicieuze cirkel. Voor elke klus die je hebt gedaan, duiken er drie nieuwe op. Je voelt je nog meer opgejaagd, ervaart nog minder tijd en gaat weer een stapje harder werken. Er komt geen einde aan.

Fout 2: De struisvogel aanpak. Veel mensen proberen het probleem van stress of tijdgebrek te negeren door er niet aan te denken. ‘Het gaat vanzelf wel over’ of ‘over x maanden is het weer rustig’.  Helaas is dat niet zo als je de werkelijke oorzaak niet aanpakt. Negeren werkt niet. Probeer nu maar eens niet aan witte ijsbeer te denken. Dat bedoel ik 🙂

Fout 3: Alles zelf (willen) doen. Hoe groot of hoe klein jouw bedrijf of afdeling ook is. Er zijn altijd dingen die we (graag) zelf blijven doen maar die we misschien beter kunnen delegeren of uitbesteden. Vaak doen we het niet uit financiële overwegingen of omdat we controle willen vasthouden en we bang zijn om taken los te laten en over te laten aan anderen.  En toch scheelt dit in veel gevallen behoorlijk wat tijd, geld en energie wanneer je wel kunt delegeren of uitbesteden. Het scheelt je ook nog eens een hoop frustratie en stress.

Als er dan geen tijdsprobleem is wat is het dan wel? Het heeft vaak te maken met het gebruik van onze aandacht en het maken van keuzes. Onze aandacht is vaak in het verleden (dat had ik moeten doen) of in de toekomst (alles wat je nog te doen hebt). Het resultaat is dat je niet in het huidige moment aanwezig bent. Je bent niet meer afgestemd op je lichaam, je energie en je intuïtie. Je bent met je aandacht, energie en gedachten ergens anders. Je hoofd draait overuren en je verliest jezelf in een stroom van gedachten en interne monologen. Het maken van goede keuzes en het stellen van prioriteiten is dan lastig.

Wat werkt er dan wel? Train je aandacht. Leer je aandacht weer terug te brengen naar waar je nu bent. Je kunt lange meditaties doen om tot rust te komen maar je kunt jezelf ook aanleren om je aandacht te richten. Probeer deze korte en praktische oefeningen maar eens:

  • Tel je in en uitademingen. Door je op je adem te richten, kun je op dat moment nergens anders aan denken. Tel tot 7 en begin dan weer overnieuw.
  • Breng je aandacht naar je lichaam. Begin bij je voeten en ga dan langzaam naar boven. Hoe voelt alles? Probeer alleen waar te nemen en niet te oordelen.
  • Zeg in jezelf waar je bent of wat je doet. “Ik zit op een stoel en kijk naar buiten”. Dat brengt je aandacht gelijk naar het huidige moment. Je kunt je omgeving beschrijven: “ik zie een bureau, ik zie een beker”.

Wanneer je voelt dat je weer ontspannen en ‘aanwezig’ bent, kun je weer met een frisse manier blik kijken naar je takenlijst. Wat is het belangrijkste om vandaag nog te doen? Wat is écht urgent of nodig om af te hebben? Stel prioriteiten, maak keuzes en werk stap voor stap met aandacht je taken af. Heb je tijd over? Dan kun je altijd nog extra taken oppakken maar dan zijn in elk geval de belangrijkste gedaan.

Wil je leren hoe je ontspannen kunt werken of ondernemen? Vraag dan de Toolkit ontspannen ondernemen aan. Daarin zit ondermeer ook een korte oefening bij om in 5 minuten weer helemaal bij te tanken.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial