5 jaar, 5 valkuilen en 5 inzichten

Vijf jaar geleden ben ik in het ondernemersbootje gestapt. Een mijlpaal die ik met gemengde gevoelens beleef. Enerzijds ben ik heel erg blij dat ik 5 jaar bezig ben maar anderzijds constateer ik ook dat het heel anders is gegaan dan dat ik vooraf gedacht had.

Dit realiseerde ik mij toen ik bij de startersmarkt van de Kamer van Koophandel  sprak met een aantal hele enthousiaste starters. Vol herkenning luisterde ik naar alle ideeën en plannen. Zo ben ik ook gestart, vol plannen maar ook enigszins naïef. Denkend dat je met een ondernemingsplan en een begroting al kunt ondernemen. Deze vijf jaar hebben mij ontzettend veel gebracht wat ik vooraf in geen plan had kunnen vatten. Het zijn vooral lessen geweest in persoonlijke ontwikkeling en groei. Een aantal valkuilen en inzichten wil ik graag hier delen. Ook omdat ik deze ook graag vooraf had willen horen. 

Wat is succes nou eigenlijk?

Toen ik startte had ik op advies van anderen alles uitgeschreven in een bedrijfsplan. Ik wist precies hoeveel trainingen en klanten ik wilde en welke doelen ik wilde halen om succesvol te zijn. Binnen drie jaar moest dit zeker wel gerealiseerd zijn. Op papier zag het er makkelijk, mooi en haalbaar uit. In de praktijk bleek dit veel lastiger te zijn en was ik in eerste instantie behoorlijk teleurgesteld in wat ik bereikt had na drie jaar. Ik realiseerde mij dan ik te veel op de buitenkant gericht was. Dat de definitie van succes en de doelen die ik had gesteld niet écht van mij waren maar vooral voor de buitenwereld. En er gaan heel veel ‘plaatjes’ van succes rond in die buitenwereld…. Je bent pas succesvol als je volle zalen hebt, een x bedrag per jaar verdient, als je het druk hebt, als je internationaal kunt werken met je laptop op het strand, als je een groot team hebt, diverse succesvolle online programma’s hebt etc etc.

Ik ben er een tijd in meegegaan maar ontdekte dat mijn definitie van succes heel anders bleek te zijn. Eerlijk gezegd zat ik niet te wachten om na al die jaren in hotels en in de auto te zitten weer dag en nacht weg te zijn of in de file te staan door heel Nederland. Maar ook alleen maar online werken achter de computer wordt ik niet blij van. Het was wel een heel proces om al deze ‘plaatjes’ los te laten en mijn eigen definitie van succes te ontdekken. Want ondanks dat ik na drie jaar niet de doelen had bereikt in mijn bedrijfsplan stonden was ik wel heel gelukkig. Het belangrijkste is dat ik mijn waarden kwijt kan in mijn werk en dat ik er energie van krijg. Bijvoorbeeld dat ik mijzelf kan blijven ontwikkelen, dat ik mijn ei kwijt kan, dat ik mag bijdragen al is het maar één persoon per keer én dat ik naast mijn werk de moeder kan zijn die ik wil.

Inzicht 1: definieer jouw eigen succes, los van de buitenwereld en alle plaatjes die je hebt meegekregen. 

Je eigen sleutels vinden en gebruiken

Zeker in het begin heb ik veel geïnvesteerd in mijn eigen ontwikkeling en opleidingen. Niet altijd vanuit de juiste motieven. Het was vooral uit onzekerheid omdat ik niets van het ondernemen afwist. Ik wilde maar al te graag de gouden sleutel in handen krijgen naar een succesvol bedrijf. Na diverse teleurstellingen door de doelstellingen van anderen te volgen, drong tot mij door dat niemand mijn gouden sleutels in handen heeft, deze heb ik zelf te ontdekken. Iedereen heeft zijn of haar eigen pad te lopen. Zelfkennis is essentieel, onderzoeken wat voor jou werkt, dat is ondernemen.

Gelukkig zie ik om mij heen steeds meer mensen die op een nieuwe, eigen manier aan het ondernemen zijn. Niet meer vanuit de oude ‘zo-hoort-het’ systemen, doelen najagen, mensen nadoen, schaarste creëren, klanten overreden. Meer vanuit authenticiteit, verbinding, verlangen, afstemming. Juist deze nieuwe manier van ondernemen vraagt om van binnenuit te voelen en te onderzoeken. Wat er voor jou werkt kan voor een ander heel anders zijn. Jouw eigen weg hierin volgen is de grote reis van het ondernemerschap. Sta jezelf dit toe en vergelijk je niet met anderen, jij bent uniek!. En echt: iemand anders heeft niet jouw gouden stappenplan, kortste route of gouden sleutel.

Inzicht 2: Het ondernemen is een grote reis van ontdekken, spelen, leren en loslaten.

Balans tussen doen en afstemming.

Regelmatig ben ik vastgelopen bij het maken van keuzes door te veel in het denken te blijven hangen. Wanneer je een goed gevoel hebt en je de eerste stap voor ogen hebt, kun je al starten met een klein stapje. Juist door dingen uit te proberen kun je voelen of het voor jou klopt of niet en toont de volgend stap zich. Het vraagt wel dat je je altijd weer blijft afstemmen op jezelf. Voelen en checken ‘klopt dit voor mij’?  Het vraagt ook flexibiliteit omdat dingen anders kunnen uitpakken dan wat je vooraf had gepland. Zelf vind ik het nog wel een uitdaging. Je kunt zaken plannen of in gang zetten maar wat doe je als het niet meer goed voelt? Soms moet je dan een andere beslissingen nemen. Alleen door dingen te doen kun je de antwoorden krijgen, dit gebeurd niet in je hoofd. Aan de andere kant, wanneer je alleen maar ‘doet’ zonder tijd te maken om te reflecteren of te voelen dan raakt de balans ook zoek. Dit blijft een continue cyclus van binnen naar buiten en andersom. Van actie naar reflectie weer naar actie etc. Het is niet statisch, maar voortdurend in beweging.

Inzicht 3: zorg voor de juiste afwisseling tussen doen en afstemming. 

De grote glimmende objecten

Er zijn zoveel afleidingen om ons heen, meningen, oplossingen, succesverhalen, tips, informatie. De grote glimmende objecten….. Een ton per jaar, 1000-en inschrijvingen voor een online programma, mega groot bereik op sociale media etc etc. Het fascineert mij erom maar het leidt ook enorm af van wat je echt te doen hebt en het brengt iets op gang in je hoofd wat je vaak niet helpt. Ik kwam er achter dat het vooral mijn nieuwsgierigheid was die getriggerd werd maar dat het meestal niet is wat ik écht wil zoals ik eerder schreef. Nu heb ik voor mijzelf de stelregel dat ik niet gelijk reageer op deze informatie maar het een paar dagen laat liggen. Meestal is de trigger dan vervaagd en kan ik helder voelen of het voor mij nu nuttig is om te doen of niet. 

Ik probeer nu ook de informatie en getallen in perspectief te plaatsen en vooral te stoppen met vergelijken. Diegene die de zaal vult met honderden mensen is wellicht al veel langer bezig dan jij, heeft een andere marketingstijl of businessmodel. Het blijft wel een uitdaging om niet meegetrokken te worden door alle informatie. Zeker wanneer ik vastloop ga ik om mij heen kijken. Het vervelende is dat anderen het dan altijd beter lijken te doen, mooiere ideeën lijken te hebben en achteraf voel je je nog vervelender. De beste beweging op de moeilijke momenten is om met je aandacht juist naar binnen te gaan in plaats van naar buiten. Afstemmen, afstemmen afstemmen….. is essentieel. Ga die emoties, onzekerheden en angsten maar voelen en wellicht kun je ermee in gesprek. Steek niet je kop in het sociale media zand. Zoek jouw eigen innerlijke coach op, stem af op jouw waarom, jouw lichtje, jouw kompas. En stap verder op jouw eigen pad niet op dat van een ander.

Inzicht 4: keer steeds terug naar jouw basis wanneer je afgeleid wordt. 

Laat je meevoeren door de rivier

Door af te stemmen kun je ook beter voelen waar de energie zit en waar niet, of je energie krijgt of juist verliest. Bij nieuwe ideeën, projecten of samenwerkingen is dit een goede graadmeter. Voelt het goed, past het bij jou waarden, volg dan je flow en stap erin. Kijk hoe het zich ontwikkelt en wees niet bang dat je een verkeerde keuze maakt. Wanneer je net als ik erg snel enthousiast bent over dingen, kun je ook nog een nachtje over slapen maar draai niet te lang erom heen.

En vergeet niet: je mag van gedachten veranderen. Soms klopt het niet meer en raak je teveel energie kwijt aan iets. Alsof iets je bootje achteruit trekt of omdat je zelf wellicht nog vasthoudt aan de takken langs de oever. Hiermee ga je tegen de stroom in en dit kost heel erg veel energie. Dan is het tijd om deuren te sluiten, om het touw los te snijden en de takken los te laten zodat het bootje met de stroom mee kan gaan. Vaak weet je van binnen wel dat het tijd is om afscheid te nemen van een project, een klant, een samenwerking maar is het lastig om de knoop écht door te hakken.  Afgelopen jaren heb ik er diverse keren mee te maken gehad en bleef ik in het begin er best lang in hangen. Nu wat oefening moet ik zeggen dat het steeds makkelijker wordt om die knoop door te hakken. Vooral omdat het daarna grote opluchting geeft die veel energie vrijmaakt. Dan weet je dat het een goede keuze is geweest.

Inzicht 5: blijf met de stroom meevaren die er is. 

Natuurlijk zijn er nog veel meer lessen geweest afgelopen jaren en vele nieuwe lessen zullen langskomen. Dat vind ik het mooie van het ondernemen: blijven ontdekken en op avontuur gaan.  Ik hoop mijn avonturen nog lang te mogen delen!

Lustrumactie:

De hele maand december krijg je bij aankoop van Het doosje zonneschijn de verzendkosten kado. Gebruik hiervoor bij afrekenen de code: Hoera5jaar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial